Farby a ich význam

02.06.2014 13:30

Predčasom sme premýšľali ako vymaľujeme už hotové izby v dome. Rozhodli sme sa pre bungalov a farby som chcela také, aby celý priestor viac zosvetlili a nemali sme pocit že domček je malý. Tak som si hľadala na internete čo vlastne farby znamenajú a stiahla som si aj niekoľko obrázkov pomerne extravagantných farebných kombinácií.

Červená - vraj ju na steny netreba príliš dávať a keď tak, len na jednu a dokombinovať ju bielou farbou. Vo veľkom vyvoláva agresivitu alebo aj podráždenie.

Zelená - je veľmi pokojná, naturálna farba. Môžeme použiť tmavo alebo bledo zelenú, izby sa vďaka zelenej viac rozžiaria. Zelená nám môže priniesť do izby jar ale aj viac svetla.

Modrá - o modrej farbe hovoria ako o chladnej farbe, sama som však videla kombinácie stien modrá a fialová a vyzeralo to super no opticky to urobí izbu chladnejšiu a menšiu. Osobne uprednostňujem slabo modrú alebo bledo modrú, ktorá prináša do izby akoby vzduch aj priestor.

Žltá - žltá je farba slnka, oživuje a zároveň prináša teplo. Žlté som videla aj izby pre dievčatá alebo kuchyne, veľmi pekne vynikne v kombinácii s bielymi stenami, musí to byť však naozaj slniečková žltá, teda sýta farba. Inak pôsobí naozaj vyblednute.

Oranžová - táto farba sa nám spája s cestármi, ale napr. dnes fičí mandarinková oranžová alebo broskyňová, ktorá je vlastne taká tlmená oranžová. Oranžová veľmi dobre presvieti priestory a vraj je dobrá na depku, takže sa hodí do relaxačnej miestnosti.

Fialová - fialová farba je sama o sebe veľmi studená a dominantná, preto sa často kombinuje s bielou alebo napr. svetlo telenou. O fialovej sa hovorí ako o meditačnej farbe, ja ju však vidím ako veľmi peknú do izby pre malé slečny. Samozrejme vybrala by som slabší odtieň.

Hnedá - hnedé alebo bledo hnedé farby sa často používajú na chodby alebo do obývačky. Asociujeme si ich s drevom, s teplom, no na mňa osobne pôsobia veľmi smutne. Doporučujem preto kombinovať ich s bledo červenými farbami alebo krémovými.

Ružová - pôsobí veľmi sladko no záleží od odtieňa. Čisto ružové steny sa hodia pre dievčatá do izieb, inde si ružovú neviem ani predstaviť.

Sivá - šedá farba je neutrálna farba a veľmi dobre kombinuje ostatné žiarivé farby. Dizajnéri odporúčajú kombinovať ju práve s krikľavými farbami lebo práve šedá všetko zmierni.

Biela - biela je základná farba, izby krásne rozsvieti a presvetlí. Nevýhoda je tá, že po čase na nej vidíme vyblednutie, šmuhy .. jednoducho na bielo treba maľovať často. Ak však máme malé priestory, biela farba ich rozšíri. Dobré je kombinovať alebo maľovať tak že jedna stena farebná a druhá biela.

Čierna - čiernu som videla na stene len v kombinácií so zlatou, na steny do bytu sa ani neodporúča, keď tam úplne v malom množstve nakoľko vyvoláva depky. Je to ťažká farba, hodí sa viac do reštaurácií ale nie príliš do obytných priestorov.

 

Kontakt